Insomniile influenteaza cresterea in greutate

 Ce beneficii ne aduce un somn bun? Din ce in ce mai multe studii indica faptul ca exista o stransa legatura intre numarul de ore pe care o persoane le doarme si greutatea corporala. In general, copiii si adultii care nu dorm suficient tind sa se ingrase mai mult si mai repede decat aceia care dorm suficient.  Adultilor le este recomandat sa doarma cel putin 7 ore pe noapte. Atunci cand dormi insuficient, organismul incepe sa dea semne de slabiciune si isi pierde din productivitate.

Lipsa somnului la copii afecteaza dezvoltarea fizica si cognitiva si poate avea efecte pe termen lung. Este posibil sa fie necesara o schimbare in dieta, in organizarea unui program zilnic somn-mancare, in activitatile zilnice la care acesta participa si numai. Insomniile la copii pot fi determinate si de factori medicali sau psihologici. Daca insomniile persista este indicat sa cautati sfatul medicului.

Atat in cazul adultilor cat si al copiilor, oboseala odata instalata in organism se resimte la nivel:

– fizic prin scaderea tonusului muscular si a energiei generale,
– intelectual prin scaderea capacitatii de concentrare si memorare si prin instalarea unui deficit de atentie
– psihic, crescand sansele aparitiei depresiei, a fricilor si angoaselor si a stresului
– diverselor organe ca spre exemplu la probleme de cardiace, pulmonare, scaderea imunitatii, afectiuni ale tractului digestiv etc.

Somnul si efectele lui

Studii conduse pe 60 de mii de femei de-a lungul a 16 ani, arata ca femeile care dorm in jur de 5 ore pe noapte au sanse foarte mari sa sufere de obezitate, comparativ  cu femeile care dorm aproximativ 7 ore pe noapte.
Atat in cazul femeilor cat si a barbatilor, motivele ingrasarii datorate lipsei de somn, pot fi multiple.
In primul rand, se poate datora faptului ca o persoana obosita nu mai are energie pentru a face suficient exercitiu fizic. Exercitiul fizic („miscarea”) ajuta la arderea caloriilor si de aceea ajuta la prevenirea ingrasarii. De asemenea, atunici cand esti treaz ai mai mult timp sa mananci.
Lipsa somnului duce si la schimbari hormonale. Aceste schimbari pot duce la alterarea apetitului, asadar celor care nu dorm suficient le este foame mai des. Studiile arata ca cei care dorm insuficient prefera sa faca alegeri dietetice nesanatoase. Spre exemplu, datorita modului de preparare, mancarurile de la fast-food sunt mai bogate in carbohidrati, uleiuri si sare. Carbohidratii sunt principalii vinovati pentru cresterea in greutate, iar uleiurile pot duce la boli cardio-vasculare, de rinichi si chiar la cancer. Uleiul (de floarea soarelui in principal) prajit duce la eliberarea radicalilor liberi, radicali care sunt principala sursa a cancerului.
Datorita schimbarilor fizice si hormonale provocate de deprivarea de somn, functiile organelor vitale sunt si ele afectate. In cazul adultilor, bolile cele mai frecvent cauzate sunt: cancerul, depresia, bolile de plamani si obezitatea.

Cum poti preveni insomniile

Prin perspectiva imbunatatirii starii de bine si a sanatatii organismului tau, poti face o serie de schimbari care sunt la indemana si care te pot ajuta sa lupti cu insomniile si efectele lor daunatoare. Este recomandat sa faci un program de somn pe care sa il urmezi zilnic. Poti pune alarma sa sune cu o ora inainte de ora propusa de culcare, pentru a iti reaminti ca este momentul sa inchei activitatile si sa te pregatesti pentru somn.
Evita sa consumi bauturi bogate in cafeina ca ceaiul verde, negru, cafeaua pe parcursul serii. Recomandat este un pahar cu apa, lapte, ceai de tei, valeriana, sunatoare sau paducel.
5/5 (1)

Va rugam sa evaluati acest articol

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.